EEG Biofeedback powszechnie nazywana jest "terapią XXI wieku".
Metoda ta umożliwia trening poprawiający efektywność pracy mózgu ucznia i kontrolę nad procesami fizjologicznymi zachodzącymi w organizmie, pomaga odpowiednio się zrelaksować.
Pomaga lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach, zwiększa kreatywność i pozytywne myślenie, poprawia szybkość uczenia się i zapamiętywania nowego materiału.
EEG Biofeedback jest skuteczną metodą terapii stosowaną przy:
Jak wygląda gabinet dla prowadzenia treningów EEG Biofeedback?
Na wyposażenie gabinetu składają się: stanowisko terapeuty, wygodny fotel, komputer i dwa monitory. Na jednym z nich terapeuta obserwuje wykresy obrazujące aktywność poszczególnych fal mózgowych. Drugi monitor jest przeznaczony dla ucznia "grającego" umysłem w wideogry. Gabinet musi znajdować się w cichym miejscu.
Jak działa EEG Biofeedback?
Do treningu wykorzystywana jest komputerowa technika, za pomocą której dokonuje się jakościowej i ilościowej oceny zapisu fal mózgowych (EEG) z różnych obszarów mózgu. Komputer wyposażony jest w specjalną przystawkę do sprzężenia zwrotnego. Informacje uzyskane w ten sposób pozwalają kontrolować i poprawiać obserwowane parametry, a tym samym czynność fizjologiczną mózgu.
Dzięki systematycznemu treningowi dziecko uczy się pozytywnie zmieniać wzorzec generowanych fal mózgowych. Wyraźne i zauważalne zmiany w funkcjonowaniu ucznia obejmują:
Zdecydowaną poprawę obserwuje się już po dwudziestu systematycznych treningach w ciągu jednego roku szkolnego (nie rzadziej niż raz w tygodniu). Terapia metodą EEG Biofeedback jest nieinwazyjna i nie ma żadnych skutków ubocznych.
Jak prosto wytłumaczyć pojęcie "sprzężenie zwrotne"?
Najprostszym przykładem sprzężenia zwrotnego może być waga. Gdy człowiek się waży, dostaje informacje o ciężarze swego ciała - na jej podstawie zaczyna zmieniać sposób odżywiania i aktywność fizyczną. Analogicznie w trakcie terapii Biofeedback aparatura ocenia określone funkcje naszego mózgu, a my możemy własnym wysiłkiem, świadomie zmienić nasze samopoczucie. Terapeuta w danym przypadku jest pośrednikiem, który pomaga pacjentowi wybrać optymalną metodę korekcji.
Na czym polega aktywność dziecka w czasie treningów?
Uczniowi poddawanemu treningowi terapeuta przykleja do głowy elektrody, zbierające sygnał przebiegu fal mózgowych. Trener monitoruje parametry pracy mózgu na swoim ekranie i przy pomocy działań psychologicznych stymuluje ucznia do lepszych wyników prowadzonej przez niego "gry".
O powodzeniu w wideogrze uczeń jest informowany wzrokowo i słuchowo. Poprawa parametrów pracy mózgu koreluje z sukcesem w "grze". Pozytywnie rozbudzony mózg dąży do nagród i tym samym optymalizuje swoją pracę w procesie samouczenia się. Dziecko widzi, że można odnosić sukcesy dzięki własnemu wysiłkowi oraz samodzielnie kierować konkretną sytuacją w życiu codziennym.
W ten sposób pozbywa się kompleksów dotyczących własnej bezradności. Następnie celem terapeuty jest nauczenie dziecka przenoszenia pozytywnych doświadczeń z wideo gry do swojego codziennego życia, tak aby odczucie sfinalizowania własnego wysiłku oraz świadomość możliwości osiągnięcia celu na zawsze zostały jego przekonaniami.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących rozwoju Twojego dziecka skorzystaj z profesjonalnej porady w Centrum Rozwoju i Terapii - Akademia Psyche.